In perioada 18-19 aprilie curent, in incinta AGEPI, s-a desfasurat un seminar de instruire in domeniul respectarii drepturilor de proprietate intelectuala si anti-contrafacere, organizat in cooperare cu Asociatia anti-contrafacere REACT International si Societatea civila de Avocati TURCU & TURCU.
Seminarul a avut drept scop extinderea relatiilor de cooperare cu organizatiile neguvernamentale si structurile guvernamentale care activeaza in domeniul protectiei si respectarii drepturilor de proprietate intelectuala pentru identificarea de comun acord a actiunilor de contracarare a contrafacerii marcilor.
La intrunire au luat parte specialistii AGEPI, reprezentantii Societatii Civile de Avocati TURCU & TURCU, ai EUBAM, firmelor PUMA, CANON, Ministerului Afacerilor Interne, Procuraturii Generale, Serviciului Vamal si altor institutii cu competente in domeniul asigurarii respectarii protectiei drepturilor de PI.
La deschiderea lucrarilor, Lilia Bolocan, directorul general al Agentiei de Stat pentru Proprietatea Intelectuala a Republicii Moldova, a salutat traditia organizarii anuale a unor asemenea intruniri in scopul conjugarii eforturilor specialistilor in domeniu, generarii noilor idei si solutii de combatere a flagelului mondial – contrafacerea.
Dorian Chirosca, reprezentantul REACT in Republica Moldova si moderatorul seminarului, a prezentat in detalii procedura de identificare a productiei originale a unor companii notorii, cum ar fi STIHL, P&G, BJORN BORG, ADIDAS etc.
Participantii la seminar au luat parte activa la dezbateri privind asteptarile autoritatilor in legatura cu actiunile/masurile pe care titularii de drepturi le-ar putea intreprinde pentru eficientizarea luptei anti-contrafacere, procedura de depunere a cererilor de interventie vamala, procedura de distrugere a bunurilor contrafacute, inclusiv a celor ce prezinta pericol pentru mediu, practica internationala privind instrumentele IT de cooperare dintre institutiile de control, precum si dintre acestea si titularii de drepturi, bazele de date privind elementele de identificare - produsul original vizavi de produsul contrafacut, procedura de stabilire a valorii prejudiciului, experienta romana privind procedura actiunii din oficiu la vama si pe piata interna etc.
* * *
N.B.: Cum recunoastem produsele originale?
- Pretul: ar trebui sa fie primul semnal de alarma. Nu exista produse fara taxe sau impozite. Un pret mai mic este automat dubios si ar trebui sa ridice suspiciuni potentialului client.
- Ambalajul: acesta trebuie sa fie intact.
- Conditiile de vanzare: produsele originale nu se vand in afara retelelor de distributie. "Fata" magazinului spune multe despre originea reala a produselor comercializate.
- Etichetele personalizate: Produsele originale, in special in cazul imbracamintei, se vand numai cu etichete personalizate.