Care va fi soarta celei mai mari companii producătoare de băuturi răcoritoare din lume, dacă într-o bună zi nu ar mai avea dreptul să utilizeze brandul „Coca-Cola”? Ce se va întâmpla cu celebra casă de modă „Hermes”, dacă cineva ar priva-o de dreptul de a produce unul dintre cele mai scumpe modele de genți din lume – „Birkin”? Cât de mult vor avea de suferit vânzările constructorului auto „Ferrari”, dacă chinezii vor amplasa celebrul cal ridicat în 2 picioare pe capota unor automobile cu un preț de 3 ori mai mic? Acești „mamuți” din lumea afacerilor se vor RUINA. Scenariile descrise însă nu vor deveni realitate niciodată, din simplu motiv că toate cele trei exemple sunt mărci înregistrate, iar asta înseamnă că proprietarii lor au dreptul exclusiv de a le folosi și, implicit, de a interzice utilizarea lor de către altcineva. Și tu, cum ți-ai protejat afacerea? Crezi că odată ce figurezi ca fondator în acte poți dormi liniștit? Dacă abreviatura AGEPI nu-ți spune nimic, acest articol este pentru tine.
În Republica Moldova, orice persoană fizică sau juridică își poate înregistra marca la Agenția de Stat pentru Proprietate Intelectuală (AGEPI). Această procedură nu este obligatorie, dar oferă o serie de avantaje semnificative, cel mai important fiind posibilitatea de a-ți revendica drepturile asupra unui brand în cazul unor tentative de utilizare neautorizată a acestuia.
Lilia Bolocan, director general, Agenția de Stat pentru Proprietate Intelectuală (AGEPI): „AGEPI este expertul Nr.1 din Republica Moldova în domeniul protecției juridice a proprietății intelectuale privind drepturile de proprietate industrială, dreptul de autor și drepturile conexe. Suntem un partener de încredere al agenților economici, iar misiunea noastră este de a le oferi servicii ce contribuie la promovarea și dezvoltarea afacerilor lor. Unul dintre ele este înregistrarea mărcii, procedură ce permite antreprenorului să o gestioneze după bunul său plac: să o vândă, să o ofere spre exploatare prin contract de franciză, să o pună în gaj. Marca poate face parte din capitalul social al unei întreprinderi, ea oferă plusvaloare afacerii și, totodată, o protejează de anumite riscuri. Antreprenorii care nu au dat dovadă de responsabilitate sau care nu au beneficiat de serviciile unor juriști competenți se pomenesc că sunt șantajați, li se cer bani pentru a-și răscumpăra propriul brand, pe care tot ei l-au creat, pentru promovarea căruia au muncit mult. Sunt situații regretabile, care puteau fi prevenite printr-o procedură simplă, dar extrem de utilă.”
AGEPI te ajută, când concurenții „pun ochiul” pe afacerea ta
S-a convins de eficiența acestui instrument și Elena Cușnir, proprietara studioului de fitness „XBody” din Chișinău – singurul din țară ce oferă antrenamente după metoda EMS (electric muscle stimulation). După o traumă suferită acum câțiva ani, femeia s-a ales cu o interdicție pe viață la efort fizic, care a inspirat-o să-și deschidă o afacere. Elena oferă moldovenilor o alternativă antrenamentelor convenționale în sala de sport: un set de exerciții simple, în timpul cărora mușchii sunt stimulați suplimentar, prin impulsuri electrice. În consecință, potrivit autorilor metodei EMS, în doar 20 de minute îți forțezi mușchii la fel ca și cum ai „trage de fiare” timp de o oră și jumătate. Evident, ideea de a pierde kilograme cu eforturi minime le-a surâs moldovenilor: business-ul Elenei a devenit unul de succes, iar cei care au vrut să se înfrupte din glorie nu s-au lăsat așteptați.
Elena Cușnir, proprietară studiou de fitness „XBody”: „Atunci când afacerea îți aduce nu doar satisfacție, dar și venit, apar și doritori de a face bani pe seama muncii tale. „Xbody” este al doilea meu „copil” și eu am insistat să-i dau un „nume oficial” și un „pașaport”, ca să-l pot „apăra” prin căi legale, având în vedere că sunt unicul reprezentant oficial al producătorului de echipamente EMS pe piața din Moldova. Și într-adevăr, ne-am ciocnit cu o situație neplăcută, când în Chișinău a fost adus un aparat la mâna a doua din România și promovat sub brandul „Xbody”. Am reușit să rezolvăm problema pe cale amiabilă, am înștiințat concurenții că sunt proprietara exclusivă a mărcii, iar la scurt timp studioul lor s-a închis.”
AGEPI te ajută, când vrei să-ți consolidezi succesul
Tot succesul pe piață a determinat compania de creditare „Sebo Credit” să-și înregistreze la AGEPI nu doar marca verbală „sebo.md”, dar și pe protagonistul tuturor spoturilor comerciale - motanul dolofan și leneș care îți arată cât de frumoasă poate fi viața atunci când ai un „amic de încredere la împrumut”. Astfel, „imaginea stilizată a unei pisici în poziţie aşezată, privindu-şi laba și având la gât un lanţ cu pandativ de formă rotundă, pe care este inscripţionat elementul verbal "Sebo"” a devenit proprietatea organizației.
Aelita Orhei, șef departament juridic, organizația de creditare nebancară „Sebo Credit” SRL: „Compania noastră a investit foarte multe resurse, inclusiv financiare, în publicitate. Acest motan este prezent în fiecare spot realizat de “Sebo Credit” și a devenit, într-un fel, mascota noastră, de aceea am dorit să avem drept exclusiv de a o utiliza. Reprezentarea grafică este creația unui designer din țară, care ne-a cedat toate drepturile asupra acestei lucrări. Ulterior, o întreprindere din domeniul alimentații publice a folosit pentru promovare o imagine asemănătoare, dar nu ne-a deranjat acest lucru, având în vedere că nu e vorba de domeniul în care activăm.”
AGEPI te ajută, când vrei să-ți promovezi business-ul abia „pus pe picioare”
Înregistrarea mărcii la instituția specializată în domeniul protecției juridice a proprietății intelectuale este recomandabilă nu doar în cazul brandurilor cunoscute, care „fac din ochi” multora. Dorina Baciu a vrut să înceapă o afacere cu „dreptul”, așa că a înregistrat la AGEPI marca „Sălașul Baciului” la scurt timp după ce a creat o pagină de facebook, prin intermediul căreia vinde cașcaval maturat din lapte de oi crescute la stâna familiei sale.
Dorina Baciu, producător de brânzeturi: „Pentru mine marca „Sălașul Baciului” este întruchiparea eforturilor depuse de familia mea, dar și un instrument de promovare a produsului nostru. Primul lucru pe care l-am făcut după ce am perfectat toate actele a fost să comandăm pungi eco cu logo-ul nostru – am simțit o bucurie, pentru că am creat ceva valoros, pentru faptul că rodul muncii noastre a fost recunoscut oficial. Avem planuri de viitor ambițioase, urmează să creăm și un site, iată de ce suntem convinși că suntem abia la începutul colabărării cu AGEPI. ”
Pentru a înregistra o marcă este necesar să depui la AGEPI, personal sau printr-un reprezentant, prin poştă, prin fax sau online o cerere, care va fi examinată în termen de 6 luni. Serviciul este contra cost, dar este prevăzută o reducere de 50% la taxă în cazul persoanelor fizice și întreprinderilor mici și mijlocii. Află mai multe detalii despre cum îți poți înregistra marca și proteja afacerea pe http://agepi.gov.md/ro/trademarks/presentation.
Acest material este realizat în cadrul Proiectului „Suport pentru asigurarea respectării drepturilor de proprietate intelectuală”, finanțat de Uniunea Europeană.