La AGEPI are loc o reuniune de lucru cu participarea experților OMPI

02.09.2014

Astăzi, 2 septembrie 2014, la AGEPI are loc o reuniune de lucru cu participarea experților Organizației Mondiale a Proprietății Intelectuale (OMPI) pentru a ajuta producătorii autohtoni să-și promoveze produsele prin utilizarea indicațiilor geografice (IG).

Organizația Mondială a Proprietății Intelectuale este reprezentată de Biserka Strel, șefa Secției pentru Europa Centrală, Statele Baltice și Țările Mediteraneene, Departamentul pentru țările dezvoltate și în curs de tranziție și Francesca Toso, consultant principal, Secția proiecte speciale a OMPI.

La reuniune participă reprezentanți ai Ministerului Agriculturii si Industriei Alimentare, Ministerului Economiei, Agenției Turismului, Oficiului Național al Viei și Vinului, Camerei de Comerț și Industrie din Republica Moldova, Agenției pentru Atragerea Investițiilor și Promovarea Exporturilor, Organizației pentru Dezvoltarea Sectorului Întreprinderilor Mici și Mijlocii si altor instituții interesate, precum si membri ai asociațiilor de producători din domeniul horticulturii și apiculturii, producători individuali din toata țara (Edineț, Râșcani, Bălți, Criuleni, Călărași, Orhei, Ungheni, Nisporeni, Hâncești, Strășeni, Ștefan Vodă, Grigoriopol, Cimișlia, Șoldănești, Ialoveni, Chișinău), interesați de  potențialul sistemului indicațiilor geografice. 

Ședința de lucru a fost deschisă de către Lilia Bolocan, Directorul general al AGEPI, care pentru început a ținut să mulțumească tuturor participanților la reuniune pentru interesul manifestat și prezența la eveniment.

„Indicațiile geografice sunt un nou instrument economic, care permite protecția și promovarea unui produs de calitate pe un anumit teritoriu. IG sunt o parte componentă a culturii noastre, care contribuie la colaborarea producătorilor locali în vederea soluţionării problemelor comune, joacă un rol pozitiv în edificarea identităţii naţionale, făcându-i pe producători mândri de produsele noastre unice și tradiţionale, precum și influenţează pozitiv turismul. Totodată, IG sunt nişte instrumente eficiente de marketing, deoarece promovează diversificarea produselor, permit producătorilor să comercializeze produse evident diferenţiate, care sunt destul de uşor de identificat. Iată de ce trebuie să ne unim eforturile și să promovăm produsele autohtone de calitate prin utilizarea IG”, a menționat Lilia Bolocan.

“Este o plăcere să fiu astăzi la Chișinău și vreau să vă mulțumesc pentru invitație. Această reuniune este un nou pas care va contribui la dezvoltarea strategiei naționale privind indicațiile geografice din Republica Moldova. Proprietatea intelectuală are drept scop sensibilizarea persoanelor fizice și juridice privind necesitatea de a aplica marca înregistrată și indicațiile geografice pe produsele autohtone de înaltă calitate. Brandul național este o istorie și depinde de noi care va fi această istorie”, a precizat Biserka Strel.

În cadrul întâlnirii au fost abordate mai multe subiecte ce țin de  domeniul  IG. Francesca Toso, consultant principal, Secția proiecte speciale OMPI, a prezentat cele mai bune practici și experiențe privind utilizarea IG pentru marcarea produselor.

”Vă mulțumesc pentru posibilitatea de a avea acest schimb de idei și experiențe. Unele exemple pe care o să vi le prezint s-ar putea să nu corespundă realităților Dvs., însă eu vă îndemn să învățați din ele, deoarece toate aceste practici au o trăsătură comună – recunoașterea. Fiecare țară are produsele sale unice prin care se evidențiază și sunt sigură că și Republica Moldova dispune de o mare varietate de produse autohtone de calitate, care merită să fie promovate prin utilizarea IG”, a specificat Francesca Toso.

Svetlana Munteanu, Vicedirectorul general AGEPI, a prezentat auditoriului o informație succintă despre sistemul de protecție a indicaţiilor geografice și denumirilor de origine în Republica Moldova.

IG sunt nişte instrumente eficiente pentru promovarea dezvoltării rurale, deoarece ajută producătorii să obţină un supraprofit în schimbul garanţiei calităţii, ajută la distribuirea mai corectă şi echitabilă a veniturilor pe întreg lanţul de producere, începând cu producătorii materiilor prime şi terminând cu comercianţii, valorifică locul de origine al produsului, creează locuri de muncă, preîntâmpină exodul rural. Republica Moldova dispune de un potenţial înalt de  producere a unor marfuri cu calităţi deosebite ce ar corespunde unor indicații geografice sau denumiri de origine a produselor, cum ar fi: vinuri, băuturi alcoolice; struguri, nuci, fructe, legume; miere; carne, produse din carne; caşcaval, iaurt, unt; uleiuri esenţiale; bere, ape minerale; tutun, produse din tutun; produse artizanale. Republica Moldova are potențial, trebuie doar să-l valorificăm”, a conchis Svetlana Munteanu.

Reuniunea a permis producătorilor din Republica Moldova sa înțeleagă mai bine care sunt beneficiile sistemului de protecție a indicațiilor geografice si denumirilor de origine, precum si oportunitățile ce le oferă in promovarea produselor autohtone atât pe piața internă, cat si pe cea externa. La rândul lor, reprezentantii asociatiilor de producatori din republica au prezentat experienta proprie in domeniul dat. Discutiile constructive care au avut loc pe marginea subiectelor abordate au confirmat necesitatea organizării unor astfel de întruniri și utilitatea informațiilor și exemplelor aduse de experții OMPI și AGEPI.

Producătorii care vor manifesta interes în promovarea produselor cu IG, vor beneficia de suportul AGEPI in procedura de înregistrare și elaborare a strategiilor de marketing a produselor cu IG.